zondag 11 december 2011

Bekende conceptlanceerder – Zeeman - Sylvia Hoogenbosch

Bekende conceptlanceerder – Zeeman
Sylvia Hoogenbosch
11-12-11

Waarom is Zeeman een bekende conceptlanceerder?
Wie in Nederland kent Zeeman niet? En wie heeft er niet gehoord van de geweldige stunts die ze hebben uitgehaald met de hipster, de muts have en natuurlijk de guerilla actie tijdens de fashion week?


Ik ga Zeeman als conceptlanceerder nader toelichten omdat de acties die ze hebben gehouden briljant zijn voor een winkel met het imago van Zeeman. Ze staan bekend als een goedkope winkel met producten van goedkope kwaliteit. De inrichting straalt armoedigheid uit en de verkoopsters lopen er rond in bedrijfskleding waar je niet dood in gevonden wilt worden. Toch hebben ze de aandacht van de Nederlandse consumenten te pakken weten te krijgen door acties op te zetten die ontzettend hip zijn. Ik kan me geen andere winkelketen heugen die zijn strategie zo briljant heeft opgezet.

Waarom heeft Zeeman gekozen voor deze reclame-strategie?
Zeeman wil zijn winkel in het hart van de consumenten laten sluiten. “Wat er nu gebeurt is dat we onze identiteit opnieuw hebben beschreven: wie zijn we? Wat heeft dat voor consequenties op de visuele identiteit. Deze gaan we doortrekken naar de interne en externe communicatie, naar de packaging en naar de winkels. Inderdaad een uitdaging, maar je hoeft daarvoor nog niet alle oude inzichten over boord te gooien. Met onze bestaande normen en waarden kun je ook je middelen inzet goed kwantificeren. We zeggen bijvoorbeeld: “goedkoop hoeft er niet goedkoop uit te zien”. Zo kun je dus ook naar het design van een folder kijken.’ ” (van Woensel Kooy, 2011)



Zeeman wil zich ook hip uit de doeken doen. Dit laten ze zien door de lancering van een nachtmode en ondergoed lijn van de bekende ontwerper Bas Kosters. Hierin stappen ze in de schoenen van H&M die eenzelfde concept uitvoert.
Ook uit de actie ‘destroy your jeans’ kunnen we opmaken dat ze meegaan met de tijd (al is het tevens een boodschap naar iedereen die zo gek is om voor honderden euro’s een dure, kapotte jeans te kopen).

De spraakmakende conceptlanceringen van Zeeman:
 2006-2007: avonturier Ralph Tuijn roeide uit de naam van Zeeman twee oceanen over. Deze avontuurlijke actie sloot aan bij de naam van de winkelketen.



2009 - de hipster: “Het idee achter de actie is uiteraard een knipoog te geven naar de trend onder vooral jongeren om opzichtig de merknaam op de tailleband van ondergoed te showen. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan is het Björn Borg ondergoed. Met deze Zeeman boxershort geven wij het signaal af dat kwaliteit, Zeeman, gezien mag worden. Wij gebruiken deze boxershort op het oog om reclame te maken voor onze vernieuwde website, die ook op maandag 2 november de lucht in ging. Maar we gebruiken deze boxershort ook om onze vernieuwde merkidentiteit te laden.” (Marketingtribune.nl, 2009)



2010- De Muts Have campagne: “De nieuwe Muts Have campagne van Zeeman zet Nederland aan tot het breien van eigen mutsen en sjaals. Hiermee wil Zeeman inspelen op de trend om eigen kleding te breien en te haken. Er zal op 24 oktober een groot breievenement plaatsvinden in Leidsche Rijn. Tijdens de workshop kan men leren breien en er wordt er een poging gedaan om het wereldrecord breien te verbeteren.” (Marketingtribune.nl, Zeeman doet het weer: de Muts Have, 2010)



2011Guerilla stunt tijdens Fashion Week: “Zeeman wist tijdens de Amsterdam International Fashion Week een plekje op de catwalk te krijgen om een eigen modeshow te presenteren. Dit ging echter wel onder een andere naam, die van ontwerper Frank. Hiermee hoopte de kledingketen te bewijzen dat ook mode niet duur hoeft te zijn.” (Starkenburg, 2011)



2011 – Destroy your jeans: “In de campagne Destroy Your Jeans, gemaakt door Persuade Brand Interaction, zegt Zeeman dat peperdure ‘destroyed’ jeans net zo goed zelf gemaakt kunnen worden. De textielketen presenteert een paar simpele technieken waarmee mensen een goedkope Zeeman jeans kunnen verslijten, verkleuren en vermaken tot eigen versleten jeans.” (Nierop, 2011)



Inspiratie
Zeeman heeft studenten van de Academie Artemis vorig jaar verzocht een collectie voor de winter van 2011-2012 te ontwerpen. Deze collectie is bestemd voor de doelgroep jongeren tussen de 8 en 12 en de 14 en 19 jaar.
Door studenten in te zetten op deze uitdaging ontstaan er nieuwe invalshoeken voor Zeeman.
Hieronder staat een moodboard die naar aanleiding van de opdracht is gemaakt.

Bibliografie
Marketingtribune.nl. (2009, 11 10). Zeeman doet een Dirk. Retrieved 12 11, 2011, from Marketingtribune.nl: http://www.marketingtribune.nl/nieuws/zeeman-doet-een-dirk/
Marketingtribune.nl. (2010, 10 04). Zeeman doet het weer: de Muts Have. Retrieved 12 11, 2011, from Marketingtribune.nl: http://www.marketingtribune.nl/nieuws/zeeman-doet-het-weer-de-muts-have/
Nierop, S. v. (2011, 08 23). Zeeman lanceert Destroy Your Jeans. Retrieved 12 11, 2011, from Adformatie.nl: http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/zeeman-lanceert-destroy-your-jeans
Starkenburg, J. (2011, 07 18). Modewereld onthutst, Zeeman zet stunt door online. Retrieved 12 11, 2011, from Emerce.nl: http://www.emerce.nl/nieuws/modewereld-onthutst-zeeman-zet-stunt-door-online
van Woensel Kooy, P. (2011, 10 24). ‘Dit is de nieuwe marketing-strategie van Zeeman’. Retrieved 12 11, 2011, from marketingtribune.nl: http://www.marketingtribune.nl/nieuws/dit-is-de-nieuwe-marketing-strategie-van-zeeman/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten